Lufthansa čelí řadě problémů, které zneklidňují akcionáře a vyvolávají nespokojenost cestujících. Od začátku roku ztratila Lufthansa asi pětinu své hodnoty. Situace se pro „prémiového“ dopravce nevyvíjí nijak příznivě.
Akcionáři Lufthansy vyjádřili během květnové valné hromady nespokojenost s degradací značky a image společnosti, která je nekonsistentní s image prémiového globálního provozovatele. Stěžovali si rovněž na nezvládnutou situaci se stávkami a s tím souvisejícím rušením letů a provozními problémy.
Specialista Deutsche Bank DWS Hendrik Schmidt varoval, že správní rada vedená generálním ředitelem Carstenem Spohrem musí udělat v budoucnosti daleko více, aby se předešlo „chaosu ve službách“, a dodal, že „Lufthansa nepotřebuje jen zákazníky, potřebuje spokojené zákazníky.“
Akcionáři byli rovněž zaskočeni nečekaným odchodem řady vedoucích pracovníků, včetně finančního ředitele Remco Steenbergena. „Ve správní radě panuje permanentní chaos“, řekl Ingo Spech, šéf udržitelnosti společnosti Deka.
Stávky v prvním čtvrtletí způsobily Lufthanse ztrátu asi 350 milionů eur, což aerolinku donutilo snížit odhad zisku na celorok 2024.
Lufthansa tvrdě narazila také u cestujících, kteří, kromě jiných výhrad, nepřijali zrušení bezplatného občerstvení v ekonomické třídě na evropských linkách. Lufthansa podávání bezplatného občerstvení v ekonomické třídě na krátkých linkách ukončila v roce 2021. Bezplatné občerstvení nahradil prodej za příplatek „buy on board“. Pro cestující zůstala zdarma jen voda a čokoláda. Za kávu, čaj či sendviče si cestující připlácí.
K tomuto rozhodnutí nabídla Lufthansa typické marketingové/PR vysvětlení. Podle vyjádření nebylo cílem ušetřit, ale nabídnout cestujícím, kteří o to mají zájem, kvalitnější občerstvení. Nikoliv však bezplatně. V rámci odkazu na „záchranu planety“ dopravce uvedl, že zrušení bezplatného občerstvení brání plýtvání.
Přestože motivací nemělo být šetření, Lufthansa ušetřila 0,47 eur na cestujícího na krátkých tratích. Původně podávané občerstvení vyšlo v průměru na 0,8 eur, nyní nabízená voda a čokoláda vychází na 0,33 eur. Server frankfurtflyer.de odhadl, že dopravce šetří ročně asi 14 milionů eur. Víme tedy, kolik Lufthansa opatřením ušetřila, nevíme však, kolik ztratila.
Nyní se bezplatné občerstvení na paluby evropských letů postupně vrací. Zdarma bude nabízen čaj nebo káva. Změna přístupu naznačuje, že Lufthansa si vyhodnotila, že reputační ztráty a nespokojenost zákazníků jsou vyšší než dosažené úspory.
Lufthansa tak následuje rozhodnutí British Airways, které se rovněž rozhodly zlepšit služby na delších středních linkách nabídkou čaje a kávy.
Obě společnosti shodně přiznávají negativní zpětnou vazbu cestujících po přechodu na placené občerstvení.
Cestující uvádějí, že vidí jen málo nebo žádné důvody volit na kratších tratích tradičního provozovatele místo nízkonákladové konkurence, která je zpravidla levnější a provozně spolehlivější.
To potvrzuje také rating organizace Which?, která každoročně vyhodnocuje spokojenost cestujících s leteckými společnostmi létajícími z/do Británie.
V kategorii „krátké spoje“ získala Lufthansa v anketě zákaznické skóre 57 % a umístila se o jediné místo lépe než British Airways. Přitom easyJet získal 59 %, Jet2 dokonce 82 %. Ryanair a Wizz Air dostaly 47 % resp. 43 %. Pokud jde o lety rušené „na poslední chvíli“, těch Lufthansa podle ankety Which? vykázala 2,5 %, nejhorší výsledek po Loganair (4,2 %), British Airways (3,3 %) a Aer Lingus (3,1 %). A daleko horší, než Ryanair a Wizz Air.
Z evropské velké trojky tradičních dopravců pouze Air France-KLM nabízí v ekonomické třídě na kratších linkách konsistentně občerstvení a nápoje bezplatně.
Úroveň palubních služeb výše zmíněných tradičních provozovatelů kontrastuje s nabídkou, které se těší (na srovnatelných linkách) cestující Aegean či Turkish Airlines. Turkish Airlines na evropských linkách často nabízí kromě výběru nápojů (včetně alkoholu) i teplé jídlo. (Foto: frankfurtflyer.de)
u ČSA pamatuji jako dítě v takových kovových vanickach. Ale Plzeň určitě netocili, to tehdy nebylo technicky možné (v letadle je nižší tlak a tak první tocene pivo začalo nabízet KLM až po 2010 a ještě jim to dlouho nevydrželo).
Mozna pred 25 lety, ale v economy vepro knedlo zelo a plznickou od roku 2006 nepamatuji. Srovnavate hrusky s jabkama
...s ČSA jste dostali knedlo, zelo, vepřo. A točilo se plzeňské.
Letěl jsem s Air France Praha - Paříž - Praha. Letěl jsem nejlevnějším tarifem. Na obou letech jsme dostali zdarma francouzskou chálku (na cestě tam pšeničnou sušenku, zpátky obloženou bagetku) a teplý nápoj (čaj anebo kávu).
Se službami Air France jsem byl spokojen a s Air France poletím rozhodně i příště, až zas budu potřebovat do Paříže
...coz o BA nebo KLM nemuzu vzdycky rict.
Posledni dobou se hlavne zhorsila nabidka a dostupnost premiovych letu. Takze uz me nemotivuje sbirat mile. Ale to je asi obecny trend.
Skoda...
Lufthansa fakt neni premiova spolecnost!
Celkem 7 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Točenou plzeň ČSA měly, ale skončilo to někdy před padesáti léty. Netuším, proč by to bylo technicky nemožné, narazit sud lze v podstatě kdekoliv. V té době knedlo vepřo zelo bylo na porcelánu.