Nadace pro bezpečnost je přesvědčena, že roli v katastrofách Boeingů 737 MAX hrály výrobní vady

  • 27.08.2024 06:10

Nadace pro bezpečnost letectví (Foundation for Aviation Safety) zveřejnila dokumenty, které dokládají řadu chronických problémů v elektrické výstroji letadel Boeing 737 MAX a chaos v závodě v Rentonu. Uvádí, že tyto problémy jmenovitě postihly letoun Boeing 737 MAX 8 (ET-AVJ) společnosti Ethiopian Airlines, k jehož katastrofě došlo 10. března 2019

Regulátor FAA ve své zprávě z roku 2018, tedy před katastrofami letadel Lion Air a Ethiopian Airlines, konstatoval, že zaměstnanci v závodě Boeingu v Everettu jsou nuceni pracovat ve vysokém tempu a akceptovat nekvalitu. Zpráva vznikla na základě podnětu „přinejmenším“ dvou informátorů (whistleblowerů) zaměstnaných v Centru odpovědnosti za elektrické systémy (ESRC) Boeingu v Everettu. Jedná se o závod, kde se připravuje elektrická výstroj letadel 737.  

Bývalý senior manažer v závodě v Rentonu Ed Pierson sdělil své obavy týkající se potenciálních problémů s elektroinstalací nadřízeným s tím, že nebezpečně nestabilní výrobní prostředí vytváří riziko pro bezpečnost letů. Zaměstnanci v Rentonu byli přetížení a přepracovaní, výroba trpěla chronickým nedostatkem dílů a známými problémy s kvalitou. Vedení závodu přesto vytvářelo neúprosný tlak na dodávky letadel. Ed tehdy doporučil výrobu přerušit a stabilizovat. Doporučení bylo ignorováno.

FAA ve své zprávě uvádí: „Řízení kvality Boeingu nutí zaměstnance pracovat v časových limitech, které mohou vést k tomu, že z ESRC Boeing vyjdou vadné díly. Management vytvořil kontrolní listy předinspekce na 1 minutu a vyhrožoval oddělení kvality, aby schválilo práci, která není vykonána řádně.“

Zajímavé je, že vyšetřování FAA probíhalo v závodě Boeingu v Rentonu právě v týdnu, kdy tam probíhala montáž letadla Ethiopian Airlines (ET-AVJ). Nadace je přesvědčena, že letadlo trpělo výrobními defekty, které mohly hrát roli v katastrofě letadla.

Uveřejněné dokumenty Nadace zaznamenávají komunikaci mezi Boeingem a Ethiopian Airlines, která dokládá, že zmíněné letadlo mělo několik měsíců před katastrofou vážný bezpečnostní incident. Během letu se letoun náhle a samovolně silně naklonil na křídlo. Boeing informoval Ethiopian Airlines, že se mohlo jednat o elektrickou závadu a doporučil aerolinkám kabeláž zkontrolovat.

V prosinci 2019, tedy po katastrofě letadel 737 MAX společností Lion Air a Ethiopian Airlines Boeing uvedl: „Je důležité zdůraznit, že tvrzení Eda Piersona o spojení jeho obav s katastrofami 737 MAX je zcela neopodstatněné. Pan Pierson upozorňuje na problémy s výrobou 737 MAX, avšak žádný z orgánů vyšetřujících tyto havárie nezjistil, že by podmínky výroby v závodě 737 měly na tyto havárie jakýkoli vliv. Tvrzení o takovém spojení je v rozporu s fakty, které byly o těchto haváriích zveřejněny.“

Úřad NTSB uzavřel vyšetřování katastrofy Ethiopian Airlines s tím, že možný náraz ptáka do čidla snímajícího úhel náběhu (AoA) spustil defektní funkci software MCAS, který intervenoval do řízení a letadlo poslal k zemi. Nicméně vyšetřování etiopské komise zmiňuje, že chybnou funkci MCAS způsobily „kvalitativní výrobní vady“. (Foto: The New York Times, The Seattle Times, X-plane.org.forum, planes.cz)


Fotografie k článku


Související fotky


Komentáře



Pepa - nepřihlášený host (...153.81...)
27.08.2024 14:46

Money first..

Celkem 1 záznam

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace